Een salespagina van een aanbod, begin ik meestal met een mooie headerfoto. In deze how-to vertel ik je hoe ik zo’n foto maak. Ik gebruik Canva om een foto met de juiste afmetingen te krijgen en het mooiste deel van de foto te kiezen.
Het belang van een aantrekkelijke header foto op een salespage
Een aantrekkelijke header foto geeft een positieve eerste indruk op en wekt vertrouwen bij nieuwe bezoekers van een salespage. Het is namelijk het eerste wat zij zien wanneer zij de pagina openen. Een relevante headerfoto geeft de bezoeker meteen het gevoel dat ze op de goede plek zijn. Het trekt hun aandacht en wekt interesse op om verder te verkennen wat de salespage te bieden heeft. Een goed gekozen headerfoto met tekst helpt de bezoeker beoordelen of de salespage relevant is om hun verlangen in te vullen. Daarnaast draagt een aantrekkelijke headerfoto bij aan de uitstraling en professionaliteit van de salespage. Hij heeft invloed op de beslissing of zij op de salespage blijven en verder gaan met het verkennen van de inhoud, of dat zij de pagina direct verlaten. Kortom, een aantrekkelijke headerfoto is hele goede manier om nieuwe bezoekers nieuwsgierig te maken naar je aanbod, waardoor ze verder zullen scrollen.
Het gebruik van tekst in een headerfoto
Een goede manier om je headerfoto te versterken is het toevoegen van tekst. Deze tekst moet de bezoeker emotioneel raken en het resultaat van je aanbod duidelijk weergeven. De tekst bestaat meestal uit één zin, eventueel met een subregel. Door de tekst voor de headerfoto te plaatsen, trek je direct de aandacht van de bezoeker en geef je hen een eerste indruk van wat ze kunnen verwachten. Het is belangrijk om de tekst zorgvuldig te kiezen. Een pakkende en treffende tekst versterkt het gevoel dat je bezoeker op de juiste plek is. Een goede beloftes geeft je potentiële klant het gevoel: “Yes, dit wil ik!”
Tips voor een krachtige belofte
Waar let ik nu op bij het formuleren van een belofte?
- Ik maak hem specifiek en concreet. Door duidelijk te omschrijven wat de lezer kan verwachten, wordt de belofte geloofwaardiger en aantrekkelijker.
- Ik richt me op het resultaat of voordeel voor de potentiële klant. Wat heeft zij eraan en wat kan hij of zij bereiken met mijn aanbod? Dit maakt de belofte relevanter en waardevoller.
- Welk gevoel wil ik oproepen? Hoe voelt en klant zich als zij het resultaat van mijn aanbod heeft behaald?
- Ik maak de belofte persoonlijk, zodat de lezer zich aangesproken voelt. Ik gebruik daarom vaak woorden als “jij” of “je” om de tekst directer te maken.
- Ik houd de belofte ten slotte kort en krachtig, zodat de boodschap snel en duidelijk overkomt.
Bij het kiezen van een goede belofte, vind ik het belangrijk dat ik dichtbij mezelf blijf. Ik kies niet voor een belofte waarvan ik denk dat die goed werkt, omdat anderen deze belofte om doen. Ik blijf authentiek en gebruik woorden van mezelf of mijn klanten. Hierdoor spreek ik bezoekers aan die goed bij me passen.
Tips voor het kiezen van een geschikte headerfoto
Bij het kiezen van een geschikte headerfoto houd ik rekening met de volgende dingen:
- Ik maak meestal een foto waar ik zelf op sta. Dit geeft een persoonlijke touch.
- Daarnaast wil ik dat de foto aansluit bij mijn aanbod. Voor een wandelcoach raad ik een foto met een natuurlijk landschap aan, omdat dit goed past bij een aanbod van een wandelcoach.
- Ik kies voor een foto van goede kwaliteit en die scherp oogt. Een onscherpe foto leidt de aandacht van de bezoeker af, waardoor die minder aandacht heeft voor de uitstraling van je foto en de belofte.
- Het is helemaal mooi als de foto (onbewust) de aandacht van de bezoeker richt op de belofte. Zie daarvoor het voorbeeld hieronder, dat ik maakte voor een klant.
- Om ervoor te zorgen dat de foto er goed uitziet op zowel laptops als mobiele apparaten, kies ik voor een foto met mezelf net naast het midden. Zo kun ik tekst over de foto plaatsen, terwijl alles min of meer in het midden blijft staan. Mensen kijken meer naar het midden van het scherm, dan naar de zijkanten.
Hoeveel pixels kies ik voor de headerfoto op mijn website?
Ik kies meestal voor een foto met een breedte van 1920 en een hoogte van 400 pixels. Deze geeft een mooi resultaat op alle laptop schermen. Een foto met een grote bestandsgrootte maakt je website langzamer. Daarom kies ik altijd voor een foto opgeslagen in het formaat .jpg. Wil je een foto gebruiken met een doorzichtige achtergrond, dan moet je hem opslaan als .png. In dat geval kun je via de website tinypng je foto verkleinen, voordat je hem upload naar je website.
Je foto aanpassen met Canva
De meeste foto’s die je maakt of hebt laten maken, hebben vaak een ander formaat dan ideaal is voor je header foto. Dit kan ervoor zorgen dat de foto niet goed wordt weergegeven of delen van de afbeelding worden afgesneden. Gelukkig is er een handige oplossing voor dit probleem: Canva. In deze video laat ik je zien hoe ik Canva gebruik om het juiste deel in de foto te selecteren. Door Canva te gebruiken in plaats van de mogelijkheden binnen WordPress om de foto te positioneren, heb ik volledige controle over hoe mijn foto eruit komt te zien. Met Canva kan ik eenvoudig het gewenste formaat instellen en het juiste deel van de foto kiezen, zodat deze perfect past als header foto op mijn pagina.
Waarom je de tekst niet al in Canva op je foto zet
In Canva zou je ook de tekst meteen op je foto kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld omdat je daar een lettertype ziet dat je mooi vindt of omdat je de tekst precies kunt plaatsen waar jij het mooi vindt. Toch raad ik je af om dat te doen. Hiervoor zijn twee redenen. 1. Google kan je tekst niet lezen als je hem in Canva op je foto zet. Dit is nadelig voor de vindbaarheid van jouw aanbod in Google. 2. Elementor kan de tekst niet optimaliseren voor het apparaat waarop jouw pagina’s bekeken worden. Door de tekst los van de foto te houden en deze apart in te voegen, kan Elementor de tekst beter aanpassen aan verschillende schermformaten, waardoor jouw website er op elk apparaat goed uitziet. Daarom plaats ik de tekst los van de foto op mijn website, Zelfs als het resultaat daardoor iets minder mooi is.
De foto en de tekst plaatsen op je pagina met Elementor
In deze video laat ik je zien hoe ik mijn header maak met Elementor op mijn pagina. Een belangrijk aspect waar ik altijd goed op let, is of de tekst leesbaar is en mooi uitkomt op de foto. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de tekst goed leesbaar blijft, zelfs wanneer de foto erachter drukker is of meerdere kleuren bevat. Manieren voor goede contrast tussen de tekst en de achtergrond zijn: – spelen met de transparantie van de foto – een overlay gebruiken – de kleur van de tekst aanpassen – de tekst en schaduw geven.
Het optimaliseren van een header foto voor verschillende apparaten
De tekst kan als volgt worden aangepast op basis van de feedback: “Als je werkt met Elementor, kun je ook de mobiele versie van je website bekijken. Bij het maken van een headerfoto controleer ik altijd of de positie van de foto mooi is op mobiel en of de tekst goed leesbaar is. Bovendien kies ik altijd voor de optie ‘bedekken’ om te voorkomen dat de foto per ongeluk wordt herhaald op een heel groot scherm.”let ik