Zo kun In 4 stappen je weggever automatisch versturen

Heb jij je weggever (bijna) af, maar heb je geen idee hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen hem kunnen aanvragen en automatisch ontvangen?

In deze blog leg ik je stap voor stap uit, hoe je je weggever online kunt zetten met Elementor en MailBlue.

Hiervoor gebruik ik de volgende tools:

  • ActiveCampaing/ MailBlue, om automatisch de mails te versturen. MailBlue is een Nederlandse versie van ActiveCampaign.
  • Een WordPress Website met Elementor Pro, om de optinpagina te bouwen

Om je weggever online te zetten, volg je deze 4 stappen:

  1. Upload je pdf naar de media van je WordPress website.
  2. Maak in MailBlue een lijst aan waarop je de mensen wilt verzamelen.
  3. Maak een optin pagina aan
  4. Maak een automatisering in ActvieCampaign

Hieronder zal ik de bovengenoemde stappen verder uitwerken:

1 Upload de pfd naar de media van je website

  • Ga via het dashboard van je WordPress Website naar Media.
  • Kies een nieuw bestand toevoegen en upload je weggever.
  • Klik op het bestand. Aan de rechterkant zie je rechts naast het bestand de woorden “Link kopiëren” staan.
  • Klik erop en kopieer de link naar het bestand. Je gebruikt dit straks in MailBlue. 

2 Maak in ActiveCampaign  een lijst aan

Maak een nieuwe lijst met de naam van je weggever, zodat het meteen duidelijk is welke mensen op deze lijst staan.

1. Om een lijst aan te maken, klik je eerst op “lijsten” in het menu aan de linkerkant van je scherm.

2. Vervolgens klik je op “maak een nieuwe lijst”.

3. Als laatste vul je de gegevens in. Denk eraan dat je contacten de naam van de lijst kunnen zien. Bij ‘voor welke website URL gebruikt u deze lijst?’ vul je de link van je website in. (bijvoorbeeld https://www.estherbennett.nl)

4. Klik vervolgens op “maak lijst”.

3 Maak een optin pagina op je website

Nu gaan we een optin-pagina maken op je website. Een optin-pagina is een pagina waar mensen hun naam en emailadres kunnen achterlaten en als beloning jouw weggever ontvangen.

Maak een nieuwe pagina aan een geef deze een naam, bijvoorbeeld “Gratis” of “Ebook”.

Voeg de volgende elementen aan je pagina toe:

  • 3 of 5 resultaten die mensen bereiken als ze je weggever downloaden. Hiervoor kun je prima een iconenlijst gebruiken.
  • Een aantrekkelijke afbeelding van je weggever
  • Een stuk tekst waarmee mensen toestemming geven dat je nog meer mails wilt sturen als je dat van plan bent.
    Let op dat om mensen te mogen mailen, je aan de AVG moet voldoen. Een goede uitleg hoe je dat doet, kun je hier vinden.
 
Om de gegevens te verzamelen en te koppelen aan je lijst in ActiveCampaign, kun je in (de betaalde versie van) Elementor een formulier gebruiken. Voeg onderaan je pagina dit formulier toe. Het formulier geef je drie velden:
  • een veld voor de voornaam en
  • een veld voor het emailadres.
  • honeypot – om spam tegen te gaan.
 
Hoe meer je van mensen vraagt om in te vullen, hoe hoger de drempel om dat te doen. Zeker als mensen je nog niet kennen. Vandaar dat je je kunt beperken tot deze velden.
 
In dit formulier kies je bij Actions after submit: ActiveCampaign.
Je kunt daarna onder het kopje Actvie Campaign de volgende gegevens instellen:
  • Je API key
  • De lijst die je in stap 2 hebt gemaakt
  • Koppel Email* aan het veld Email
  • Koppel First name aan het veld Name

4 Een automation maken in ActiveCampaing/ MailBlue

We zijn aangekomen bij de laatste stap! Het aanmaken van een automation in ActiveCampaign/ MailBlue.

Dit stukje magie zort ervoor dat mensen automatisch een mail ontvangen met de link waar zij je weggever kunnen downloaden.

Een automation bestaat uit meerdere mails. De eerste mail is de mail met de link waar mensen je weggever kunnen downloaden.

Hierna kun je nog 1 of meerdere mails sturen waarin mensen je beter leren kennen. Deze reeks mails en hoe je dit doet, behandel ik niet in deze blog.

Het geeft niet als je nog niet weet welke mails je nog meer wilt sturen. Je kunt beginnen met het delen van je weggever, de rest kan later. 

Hieronder leg ik uit hoe je de automation maakt. Kijk vooral ook de video als je er niet helemaal uitkomt.

  1. Maak een nieuwe automatisering aan. Dit kan in het menu aan de linkerkant.
  2. Klik op “Nieuwe automatisering”.
  3. Selecteer “Begin vanaf het begin” en klik op “Ga Verder”
  4. Selecteer “Schrijft zich in voor een lijst” en klik op “Ga Verder”
  5. Selecteer de lijst die je hebt aangemaakt in stap 2
  6. Klik op “Start Oplsaan”
  7. In het menu dat nu verschijnt, kies je “Verstuur e-mail”
  8. Klik op “een e-mail aanmaken”
  9. Geef de email een naam, deze naam zullen je klanten niet zien. Het is wel handig dat jij duidelijk weet waarom je deze mail stuurt. (Bijvoorbeeld Welkom en download e-book)
  10. Vul de mail met een tekst waarin je de klant bedankt voor zijn of haar interesse in je gratis weggever en de link die je in stap 1 gekopieerd hebt.
  11. Sla de mail op
  12. Voeg een wachtstap toe van 30 dagen.

 

Mijn tips:

  • Gebruik voor je automatisering een naam waardoor je meteen ziet waarbij de automatisering hoort. 
  • Begin met een automation met 1 mail (die met de link naar je weggever). Sluit daarna af met een wachtstap van 30 dagen. Zorg dat je binnen die 30 dagen je volgende email(s) hebt bedacht en voeg die 1 voor 1 toe, net zo lang tot je autmation helemaal af is.

Gratis feedback weggever

Heb je zelf een weggever gemaakt? Ik kijk graag met een frisse blik naar jouw weggever en het aanvraagproces. Geef hieronder antwoord op de vragen en laat de link naar je weggever achter, zodat ik hem kan aanvragen.

Zo vraag je feedback op je weggever aan:

  1. Vul het vragenformulier in
  2. Plan op de bedankpagina een moment om bij een sessie aan te schuiven om je feedback te ontvangen