Wat is het verschil tussen een bedankpagina en een bedanktemail

De afgelopen week kwam toevallig twee keer dezelfde vraag voorbij, dus ik dacht: laat ik daar eens even een (korte) uitleg over geven. De vraag is: Wat is het verschil tussen een bedankpagina en een bedankemail.

Ik werk met twee tools – en klanten die met die tools werken – waar deze twee opties voorkomen. KennisShop en Poppyz – de Online cursustool die Simone Levie aanbiedt aan haar klanten van de Golden Circle.

Zowel de bedankpagina als de bedankemail kun je instellen voor mensen die bij jou een aanbod hebben gekocht.

Bedankpagina

Zodra mensen jouw aanbod hebben gekocht en de betaling hebben voltooid, kun je mensen doorsturen naar een bedankpagina. Dit is bijvoorbeeld een pagina op je website, die speciaal gemaakt is hiervoor. Maak je gebruik van Facebook of Goole Ads? Dan kan je het aantal mensen dat op deze pagina komt meten en zo bepalen hoe vaak jouw product verkocht is. Ook kun je dit zelf controleren via bijvoorbeeld Google Analytics.

Deze pagina staat verborgen op je website. Mensen kunnen er niet zomaar via je menu of een sitemap op terechtkomen. Dit is belangrijk omdat dan je meting helemaal scheef kan lopen. De bedankpagina komen mensen dus ook niet meer terug, nadat ze hem hebben afgesloten. Daarom stuur je eigenlijk ook altijd een bedankemail.

Bedankemail

Op hetzelfde moment dat mensen doorgestuurd worden naar je bedankpagina, verstuur je deze email. Dus ook op het moment dat de betaling is voltooid. Je kunt (deels) dezelfde informatie in deze email zetten als op je bedankpagina staat. Mensen ontvangen zo de informatie over je aanbod die je met ze wil delen via de mail. Bijvoorbeeld de datum, tijd en locatie van je Workshop. Doordat mensen dit via de mail ontvangen, kunnen ze het ook op een later moment rustig teruglezen.

Vind je dit waardevol?

Als je iets hebt gehad aan dit artikel, doe je me een groot plezier door het te delen. Zo kunnen andere mensen uit je netwerk er ook van profiteren.