Versimpel je online programma. Begin zonder technische obstakels met deze tools die iedereen kan gebruiken.

Je wilt nog deze zomer je challenge organiseren. Je had bedacht om de mensen gewoon persoonlijk te mailen met de opdrachten. Maar wat als zich 100 mensen aanmelden voor je challenge? Dan is dat natuurlijk geen doen. Je hebt wel software om je online programma te maken. Het zou ideaal zijn om de opdrachten voor je challenge daarin te stoppen. Omdat je technisch niet handig bent, is het alleen een hele uitdaging om dit voor elkaar te krijgen. Gelukkig kan het heel simpel. Met tools die iedereen onder de knie krijgt.

Heel eerlijk: je moet wel je perfectionisme loslaten, want je gaat aan de slag, zonder dat je online programma af is (ook al had je dat beloofd).

Welke tools gebruik je dan wel en waarvoor?

  1. KennisShop (om mensen te laten betalen)
  2. MailBlue (om mensen te mailen)
  3. Facebook (om content te delen, om live sessies te houden)
  4. Zoom (optioneel – als je graag met je mensen in gesprek bent)

Lees verder en ik vertel je hoe je te werk gaat. (In dit blog kan ik gebruik maken van affiliate-links).

1. KennisShop

KennisShop is mijn favoriete tool als het gaat om je klanten veilig te laten betalen. Het ziet er aantrekkelijk uit en je kunt het koppelen aan MailBlue, waardoor je mensen automatisch kunt mailen op belangrijke momenten in je online programma. Stel je wilt een challenge organiseren voor 47 euro. Je maakt dan binnen 10 minuten (claim van KennisShop 😉) een betaalpagina aan. Je hoeft hiervoor echt niet handig te zijn. Het is in ieder geval een stuk simpeler dan een hele online leeromgeving maken.

De voorkant - dit ziet je klant
De achterkant - wat jij moet invullen

2. MailBlue

Ik ben een groot voorstander van MailBlue als het gaat om het automatisch sturen van Mails. Als jouw challenge 4 weken duurt en je wilt je deelnemers elke week een mail sturen met de opdracht, dan is MailBlue ideaal. Je maakt 1 automatisering met 4-5 mails (afhankelijk of mensen meteen kunnen starten, of dat je een vast moment hebt).

Waarom is het belangrijk om mails te sturen? Als je mensen geen herinnering stuurt dat ze met je challenge bezig zijn, dan vergeten ze het hoogst waarschijnlijk. De meeste mensen hebben meer te doen dan alleen jouw challenge. En je wilt natuurlijk wel dat ze resultaat halen. Zo kun je ook mooi elke week ze stap voor stap meenemen door alleen de opdracht van de week te delen. Ook daardoor is de kans groter dat mensen je challenge succesvol doorlopen.

Heb je nog geen MailBlue? Vraag hier een proefaccount aan.

Een automatisering voor een challenge van 1 week

3. Facebook

Om mensen te begeleiden tijdens de challenge, gebruik je geen (ingewikkelde) onine leeromgeving. Je gebruikt een simpele besloten Facebookgroep (of LinekdIn, Instagram of Whatsapp, of…). Waar het om gaat is dat je een denkswitch maakt. Verzin een makkelijke manier om je content te delen. Dit kan je werkboek zijn, live sessies (zie ook Zoom). Een plek waar mensen terecht kunnen met vragen en antwoorden op jouw opdrachten. Facebook is voor heel veel mensen een prima plek om contact te zoeken. Ik noem het hier Facebook, omdat ik zelf het liefst met Facebook werk.

In Facebook kun je via de optie Gidsen zelf je content organiseren, zodat het makkelijk terug te vinden is.

4. Zoom (optioneel)

Houd je – net als ik – van live interactie met je klanten? Dan is Zoom ideaal. Heb je liever Facebook live of werk je met opgenomen video’s? Dan heb je Zoom niet nodig. Kies ook hier weer wat voor jou makkelijk voelt (ik kan het niet vaak genoeg herhalen).

Kan niet iedereen bij je live sessie aanwezig zijn? Dan kun je de sessie opnemen en hem als video toevoegen aan je Facebookgroep.

Conclusie

Veel van mijn klanten stellen het werken met hun klanten veel te lang uit, omdat ze vastlopen in het proces van het maken en inrichting van hun onilne leeromgeving. Omdat ik jou daarvoor wil behoeden (of het tij wil omkeren als je nu tot die ondernemers behoort), heb ik dit blog geschreven. Onafhankelijk van de tools die ik hierboven genoemd heb (voor alles is een alternatief) gaat het erom dat je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maakt om je waarde te delen en te werken met klanten.

En het maken van je online programma? Dat doe je parallel, na een tijdje of besteed je uit. Je laat je in ieder geval niet langer tegenhouden om jouw kennis en waarde in te zetten voor de transformatie van je klanten.