In 7 stappen een Online Cursus maken uit je 1-op-1-traject

Je werkt 1 op 1 met je klanten en wilt graag de overstap maken naar een online cursus. Misschien heb je zelfs een wachtlijst en wil je graag ook die mensen van dienst zijn.

Tijd om je online cursus daadwerkelijk te maken! Een aanbod waarbij je veel waarde levert én meerdere mensen tegelijk kunt helpen. Maar hoe transformeer je jouw exclusieve één-op-één dienst naar een waardevol online aanbod dat meerdere mensen tegelijk kan bedienen? In dit blog leg ik je uit hoe je dat aanpakt.

Ontwerp-in-8-stappen-een-groepsaanbod-uit-je-1-op-1-traject

1 Van welke delen uit je traject kan je makkelijk een online oefening maken?

We beginnen door te bepalen welke momenten uit je 1-op-1 traject in aanmerking komen voor je online training. Neem een moment om eens rustig door het traject te lopen. Je bent aan het werk met een hele fijne klant. Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Welke vragen komen steeds terug?
  2. Wat vraag ik mijn klant zelf voor te bereiden, zodat ik het maximale uit mijn sessie haal?
  3. Welke oefeningen/ opdrachen zijn voor mijn klant fijn om thuis zelf nog eens uit te kunnen voeren na onze sessie?
  4. Welke verdiepende kennis zou je graag toevoegen en heb je nu geen tijd voor tijdens je sessies?

Door deze vragen te beantwoorden, leg je de basis voor je online cursus. 

Maak een video of audio voor de gekozen opdrachten en oefeningen. Is voor jezelf ook fijn, want je hoeft niet keer op keer hetzelfde te vertellen.

Nu is het tijd om te bepalen hoe je je online content aanbiedt.

2 Bedenk een manier waarop je deze oefeningen en opdrachten online kunt delen

Er zijn vele manieren om je content online te delen. Zelf vind ik de beste manier om hiervoor een (platform voor een) online leeromgeving te gebruiken. Wanneer je een online leeromgeving hebt, kun je alle oefeningen en opdrachten netjes bij elkaar zetten in de juiste volgorde. Je kunt kiezen of je klanten overal te gelijk bij kunnen of op het moment dat jij het beste vindt. Je weet zeker dat al je klanten met het juiste materiaal werken, wanneer je iets hebt aangepast. Mensen kunnen alleen bij je content, nadat ze zich hebben aangemeld en betaald.

Heb je nog geen online leeromgeving? Dan werkt bijvoorbeeld een Facebookgroep goed. Je kunt ook je video’s uploaden naar Vimeo en de mensen een link emailen met MailBlue. Of je kunt 1 of meer pagina’s maken op je website en die beveiligen met een wachtwoord.

Het belangrijkste is: maak het jezelf niet te moeilijk. Het belangrijkste is dat je gaat ontdekken of deze online aanvulling goed werkt.

De makkelijkste manier om dit te doen is om je online content aan te bieden aan je bestaande klanten.

3 Test je online content met je bestaande klanten

Je bestaande klanten kennen en vertrouwen je al. Vraag ze de volgende keer om jullie sessie voor te bereiden met een oefening of opdracht die je online met ze deelt. Of vertel ze dat ze vanaf nu jouw oefening thuis kunnen doen met behulp van de video die je voor ze hebt gemaakt. Je kiest zelf bij welke klanten je denkt dat dit goed zal werken. Je huidige klanten bij dit proces betrekken, verfijnt niet alleen je online aanbod, maar geeft ook inzicht in hoe ze deze nieuwe aanpak ervaren.

Merk voor jezelf op of je sessies anders zijn dan voorheen. Bereik je meer diepgang door de goede voorbereiding? Zijn oefeninge en opdrachten beter blijven hangen, doordat je klanten het thuis nog eens rustig konden terugkijken?

Pas eventueel oefeningen of opdrachten aan of schrijf een korte toelichting als blijkt dat dit nodig is.

Nu is het tijd om standaard over te stappen naar de nieuwe vorm.

4 Maak voor nieuwe klanten je online begeleiding standaard

Nadat je vertrouwen hebt gekregen in je online content is het tijd voor de volgende stap. Je biedt nieuwe klanten standaard een combinatie aan van online voorbereiden en (offline) coachen. Bepaal waar je mogelijkheden ziet om sessies met meerdere klanten samen te doen in plaats van alleen 1-op-1. Verwerk dit ook in de nieuwe vorm van je aanbod.

5 Nog een stapje verder: Plan een pilotgroep

Je weet nu dat je je traject online kunt draaien. Tijd om de switch te maken van 1-op-1 naar een groep. Een goede manier om je dit te testen is door een pilot te organiseren. Een pilotgroep biedt je waardevolle inzichten om je aanbod te optimaliseren voordat je het op grotere schaal aanbiedt. Een pilot doe je met mensen die graag van je willen leren en die bereid zijn om je van feedback te voorzien. In ruil daarvoor vraag jij een bijvoorbeeld een lagere investering, dan je van plan bent te vragen voor je groepstraject.

Jouw voordeel voor een pilot is dat je minder druk voelt, omdat mensen een minder hoge investering hebben gedaan en het geeft je ruimte om te experimenteren. Pakken dingen anders uit dan je ze van te voren hebt bedacht, dan kun je makkelijk bijsturen. Ook kun je mensen vragen wat ze zelf denken dat ze nodig hebben om vooruit te komen. Dus pak je agenda erbij en plant een pilot .

6 Maak reclame voor je pilot en benader mensen actief en persoonlijk om ze uit te nodigen om mee te doen

Nu je de datum voor je pilot hebt gezet, kun je reclame gaan maken voor je pilot. Bedenk welke mensen jij graag in je pilot wilt hebben. Misschien heb je bestaande klanten of mensen op je wachtlijst van wie je verwacht dat zij jou goed kunnen helpen om van je pilot een succes te maken. Schrijf deze mensen persoonlijk aan of bel ze op. Kunnen of willen ze niet, dan is dat natuurlijk ook helemaal ok. Ze zullen je tijdens deze pilot niet kunnen geven wat jij van ze nodig hebt.

Geef van te voren aan dat je ook een review van ze verwacht aan het eind van de pilot, zodat jij die kunt gebruiken op je salespagina.

7 Evalueer je pilot en pas het eventueel aan om het aanbod nog beter te maken

Nadat je de pilot hebt gedraaid, kun je de feedback verwerken voordat je je aanbod ‘voor het eggie’ gaat verkopen. Zorg voor een goed feedbackformulier waar de deelnemers van je pilot op aan kunnen geven, hoe ze je groepstraject hebben ervaren. Vraag om de sterke punten, de verbeterpunten en een review die je mag delen om nieuwe mensen voor je groepstraject te werven.

Je hebt nu een solide roadmap om van je individuele traject een winstgevende online cursus te maken. Jouw toewijding aan waardevolle begeleiding blijft, terwijl je nu meerdere mensen tegelijk kunt ondersteunen. Vanaf nu is dit je standaard aanbod en bied je je 1-op-1 traject niet meer aan of alleen voor hele exclusieve klanten – tegen een hele exclusieve prijs.