Hoe bepaal ik de prijs van mijn online cursus? – Inclusief handige rekentool

Het vaststellen van de juiste prijs, is een van de meest cruciale en tegelijkertijd uitdagende dingen als je een online cursus wilt aanbieden. Of je nu een gloednieuwe cursus op de markt brengt of een bestaande dienst wilt digitaliseren, de prijs bepalen blijft voor veel coaches lastig.

In deze ‘How-to’ bepaal je heel eenvoudig de juiste prijs voor jouw online cursus. Ik kan het niet leuker maken, wel makkelijker 😉.

Door de bedragen in te vullen in de berekening, zie je heel snel of de prijzen die je hebt bedacht, voldoende zijn om jezelf het salaris te betalen dat je verlangt. Hierbij maak je geen ingewikkelde berekeningen voor je salaris en de prijzen van jouw producten of diensten, maar vertrouw je in eerste instantie op je intuïtie. 

Of je nu een ondernemer bent die haar eerste stappen zet in de online wereld of een doorgewinterde professional die haar prijsstrategie wil heroverwegen, deze How-to biedt waardevolle inzichten en praktische tips om je te helpen bij het nemen van cruciale beslissingen.

Het bepalen van je juiste prijs, gaat in 4 eenvoudige stappen:

  1. Bepaal welk bedrag jij jezelf netto per maand wilt uitbetalen. 
  2. Bepaal welk percentage van je omzet je wilt gebruiken voor je salaris. 
  3. Bepaal van maximaal 3 producten of diensten de prijs die je ervoor wilt vragen.
  4. Controleer of het genoeg is. 

Hieronder ga ik op elke stap iets verder in. Download eerst de excelsheet en sla hem op op je eigen computer, zoda je je eigen berekening kunt maken.

Je kunt het bestand op je eigen laptop opslaan via Bestand > Downloaden > Microsoft Excel (.xlsx).

Stap 1: Bepaal welk bedrag je jezelf per maand wilt uitbetalen.

Ik raad je aan om te beginnen met een bedrag dat je minimaal nodig hebt om rond te komen. Dit bedrag kun je prima op gevoel bepalen (blijf wel realistisch!). Heb je hiervoor al eens een uitgebreide berekening gemaakt? Dan kun je dat bedrag natuurlijk ook gebruiken. Het bedrag dat je invult is het bedrag dat genoeg is om al je privé-kosten te betalen en daarnaast natuurlijk genoeg geld om ook wat leuke dingen te doen. Je hoeft geen rekening te houden met kosten voor je bedrijf. Dit komt terug in stap 2.

In de afbeelding hieronder zie je waar je je gewenste salaris op de sheet invult.

Stap 2: Bepaal welk percentage je van je omzet wilt gebruiken voor je salaris.

Je salaris is natuurlijk maar 1 van de dingen die je moet betalen van de omzet die je bedrijf oplevert. Daarnaast heb je nog kosten voor je bedrijf (inclusief opleidingen die je voor je bedrijf doet), BTW (als dat van toepassing is), belasting. Je kunt geld opzij zetten voor je pensioen en verzekeringen. Dit kun je apart doen of onder kosten laten vallen, net wat je fijn vindt.

Ik zal dit toelichten waarom ik je hier vraag een percentage in te vullen en geen ingewikkelde berekening te maken. Ik maak zelf gebruik van de methode Profit First. Deze methode gaat ervan uit dat je vaste percentages opzij zet voor je salaris, kosten, btw/belasting en winst. Deze methode gaat ervan uit dat je jouw gewenste salaris zelfs als eerste aan jezelf betaalt, voordat je je andere kosten in je bedrijf betaalt. Ik doe dat zelf niet, maar maak wel gebruik van de percentages uit die methode, om voor mezelf te bepalen welk deel van mijn omzet ik naar mezelf overmaak en opzij zet voor de andere dingen, zoals kosten en winst.

Heb je geen idee welk percentage je hier kunt invullen? Hoe hoger je kosten voor je bedrijf, hoe lager het percentage voor je salaris, er blijft dan gewoon minder over. Speel dan bijvoorbeeld eens met een percentage van 50% en een percentage van 30% om het verschil te zien.

In de afbeelding hieronder zie je waar je dit percentage kunt invullen.

Stap 3: Bepaal van maximaal 3 producten of diensten de prijs die je ervoor wilt vragen.

Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik in mijn aanbod 2 diensten die ik in de berekening mee wil nemen. Een tekentafelsessie die een investering vraagt van 997 euro en een 1-op-1 traject, met een investering van 1500 euro.

Mijn tekentafelsessie wil ik gemiddeld 2 keer per maand verkopen -> dus 24 keer per jaar. Mijn 1-op-1 traject duurt 3 maanden en daarvan wil ik het liefst maximaal 4 per jaar verkopen. Ik geef veel wanneer ik met klanten werk, dus ik wil ruim voldoende tijd hebben om te herstellen, zodat ik iedereen veel energie kan geven.

Ik heb natuurlijk geen idee hoeveel producten of diensten jij in je aanbod hebt. Om het simpel te houden kun je hier voor maximaal 3 diensten een prijs invullen. Hierbij vul je niet alleen een prijs in voor jouw product of dienst, maar ook hoe vaak per jaar je dit wilt (en kunt!) verkopen. 

In de afbeelding hieronder zie je waar je deze beragen kunt invullen. Je vult eerst de naam van je product of dienst in. In het bovenste paarse vakje, vul je de investering in. In het onderste paarse vakje vul je in hoe vaak per jaar je dit wilt verkopen.

Stap 4: Controleer of het genoeg is

Tijd voor de controle! Nu je alle bedragen en aantallen hebt bepaald en ingevuld, kijk je of jouw plan voldoende omzet oplevert om je gewenste salaris te betalen. In mijn eigen voorbeeld, was dat niet voldoende. (zie de afbeelding hieronder). Nu ik dit weet heb ik verschillende opties om uit te kiezen:

  • Het verhogen van 1 of meer prijzen.
  • Bedenken of ik een dienst vaker per jaar kan uitvoeren/ verkopen.
  • Een product of dienst toevoegen, waarmee ik mijn omzet verhoog.

Omdat je meestal niet precies elke maand je gemiddelde omzet haalt, maar te maken hebt met pieken en dalen, heb ik ook voor je uitgerekend hoeveel je per jaar moet omzetten om gemiddeld je gewenste salaris per maand uit te betalen.

Nu je jouw ideale prijs bepaald hebt, kun je deze verwerken op de salespagina van je online cursus. Is je salespage af? Dan geef ik je graag feedback, zodat jij zeker weet dat jouw salespage duidelijk en overtuigend is voor jouw bezoekers.

Gratis analyse van jouw salespage

Laat hieronder je gegevens achter en ik kijk graag met mijn frisse blik naar jouw salepage. Nadat je je gegevens hebt achtergelaten, kun je je aanmelden voor een van mijn Q&A-sessies om je feedback te ontvangen.