Beantwoord deze 7 vragen op je salespagina om je online cursus te verkopen

Jouw online cursus is een prachtig aanbod – althans, dat vind je zelf. Omdat je weet hoe waardevol deze cursus is, wil je dat natuurlijk ook overbrengen op je de bezoeker van je salespagina. Door op je salespagina antwoord te geven op de volgende 6 vragen, zullen de juiste klanten (die jij het allerbeste kunt helpen) jouw aanbod serieus in overweging nemen.

Wat hierbij altijd heel belangrijk is,is dat je dichtbij jezelf blijft. Zodra je ’trucjes’ toepast op je salespagina, waar je eigenlijk niet in gelooft, verlies JIJ het geloof dat je salespagina gaat voor je gaat werken.

De vragen hieronder staan niet ‘in de juiste volgorde’. Het zijn wel allemaal vragen die een geïnteresseerde in jouw online cursus zich (onbewust) afvraagt en waar zij dus een antwoord op zoekt.

Hoe minder vragen er over zijn na het bezoeken van jouw salespagina, hoe groter de kans dat een bezoeker jouw aanbod koopt.

Dan volgen nu hieronder de vragen die jij op je salespagina moet beantwoorden om jouw online cursus te verkopen.

1 Voor welk verlangen is jouw online cursus dé oplossing?

Hoewel ik hier boven aangaf dat de antwoorden op de vragen niet in de volgorde staan, zoals ze terug ‘moeten’ komen op je salespagina, is het wel belangrijk dat je bezoeker in de eerste oogopslag voelt, wat het resultaat is als ze jouw aanbod kopen. Het resultaat dat jij met je klanten bereikt is het allerbelangrijkste wat jouw bezoeker wil weten. Hoe, wanneer, waar is allemaal van ondergeschikt belang. De bezoeker van jouw salespagina is op zoek naar een transformatie. Ze verlangt iets wat ze nu nog niet heeft. Weet jij wat dat verlangen is? Kun je dit helder onder woorden brengen? Kun je haar hiermee emotioneel raken? Top! Dan is de kans meteen voor groter dat ze op jouw aanbod ingaat.

2 Voor wie is je aanbod?

Een bezoeker van jouw salespage wil zichzelf graag herkennen. Die wil het gevoel hebben dat je haar ziet en haar begrijpt. Ik wil trouwens niet zeggen dat je maar 1 doelgroep MOET kiezen. En ik ben ook geen voorstander van een doelgroep op basis van geslacht, leeftijd, woonplaats en dat soort gegevens. Het kan zijn dat dit voor veel van jouw ideale klanten vergelijkbaar is, maar dat hoeft helemaal niet. Heb je nog geen ideale klant? Het kan heel goed werken op 1 persoon – liefst iemand met wie je heel fijn gewerkt hebt  én mooie resultaten hebt gehaald – in gedachten te nemen bij het schrijven van je salespage.

Ik geloof daarnaast in herkenbaarheid door situaties die iemand zicht goed kan voorstellen. Verlangt jouw klant naar vrijheid? Wat is dat dan precies voor jouw doelgroep? Verlangt iemand om overdag tijd te hebben om met haar kleine kinderen in bad te gaan? Of wil iemand over de hele wereld kunnen werken? Iedereen heeft een eigen beeld bij het resultaat dat jij belooft. Zorg dat jouw salespage een gevoel oproept dat past bij wat jij met ze wil bereiken.

Voor wie is het niet?

Een krachtige toevoeging is om ook aan te geven voor wie je aanbod niet is. Week je bijvoorbeeld graag met ervaren ondernemers? Dan kun je met woordkeuze en ook met heel specifieke voorwaarden aangeven wie je aanbod beter niet kan kopen. Dit lijkt misschien hard, maar jij zit niet te wachten op een klant voor wie je aanbod eigenlijk niet geschikt is. Voor je klant is de kans op een goede ervaring dan ook heel klein. Win-win dus als deze mensen jouw aanbod niet kopen.

3 Waarom is deze cursus daarvoor de beste oplossing?

Een verlangen kan vaak op vele manieren vervuld worden. Jouw onilne cursus is slechts 1 van de vele manieren. Waarom dus zou jouw toekomstige klant kiezen voor jouw oplossing en niet voor die van iemand anders? Jouw online cursus is jouw unieke manier om jouw klanten te begleiden bij het vervullen van hun verlangen. Jouw aanpak speelt hierbij een belangrijke rol.

Hoewel jouw klant op vooral op zoek is naar het resultaat dat jij te bieden hebt, is de manier waarop ook belangrijk. Ik ben een groot fan van live  momenten in de online cursussen die ik koop. Als live-sessies geen deel uit maakt van een online cursus, kan dat voor mij een belangrijke reden zijn om een cursus niet te kopen.

Jouw online cursus is de beste oplossing voor iemand het resultaat dat jouw online cursus belooft en die gelooft in de manier waarop jij dit gaat bereiken.

4 Wat is jouw aanbod?

Jouw online cursus bestaat uit een aantal onderdelen. Bijvoorbeeld een aantal video’s, live-sessies, 1-op-1 momenten, werkboeken etc. Jouw bezoeker heeft besloten dat ze het resultaat dat jij kunt bereiken een goede oplossing lijkt. Dit is vooral een gevoel. Om haar hoofd gerust te stellen wil ze ook lezen wat jouw aanbod precies is. Geef kort weer wat iemand kan verwachten die jouw aanbod koopt.

5 Waarom jij?

Waarom ben jij nu de uitgelezen persoon om de beloofde transformatie te bereiken. Wat doe jij anders/ beter/ sneller/ effectiever dan jouw concurrenten. Het kan je aanpak zijn, je ervaring, jouw drive. Het heeft in ieder geval te maken met jouw energie. Dus laat jouw bezoeker op je salespagina weten waarom ze bij jou moet zijn om haar verlangen te vervullen. Voorkom dat je bezoeker naar je “over mij” pagina moet gaan. Het mag een kort stukje zijn dat ingaat op jouw meerwaarde bij dit specifieke aanbod.

6 Waarom nu?

Veel mensen hebben een gevoel van noodzaak nodig om in actie te komen. Als ze jouw online cursus voor hun gevoel net zo goed over een jaar kunnen volgen als nu, dan is de kans kleiner dat ze het nu kopen.

Ik ben trouwens geen fan van afteltimers om mensen onder druk te zetten om NU te kopen. Veel mensen hebben even de tijd nodig om te bedenken of nu het juiste moment is. Fear of missing out kan een hele overtuigende reden zijn, maar is in mijn ogen niet bestendig op de lange termijn. Mensen die kopen vanuit angst om te laat te zijn, hebben dat veel vaker. Dus zullen ze ook meer online cursussen aanschaffen uit angst de boot te missen. Ze haken snel aan, maar haken ook vaak snel af.

Is dit niet de manier die bij jou past, gebruik hem dan vooral niet. Een vaste startdatum is ook een manier om mensen te laten kiezen om nu in je programma te stappen. Ook een pilotprijs kan een hele goede reden zijn. Laat dit dan ook echt een pilotprijs zijn en zet die niet jaren op je pagina om mensen te verleiden je aanbod te kopen. 

7 Wat is de investering?

Last, but not least, ben ik absoluut een voorstander van het noemen van je prijs op je salespage. Het helpt potentiële klanten beslissen of ze het aanbod nu werken kopen of niet. 

Gratis analyse van jouw salespage

Laat hieronder je gegevens achter en ik kijk graag met mijn frisse blik naar jouw salepage. Nadat je je gegevens hebt achtergelaten, kun je je aanmelden voor een van mijn Q&A-sessies om je feedback te ontvangen.